Publications Revue non exhaustive des publications du CIRST depuis 2011
- Dussault, A. C. (2021). The harmful-dysfunction account of disorder, individual versus social values, and the interpersonal variability of harm challenge. Medicine, Health Care and Philosophy, 24(3), 453-467.
- Ghiasi, G., Beaudry, C., Larivière, V., St-Pierre, C., Schiffauerova, A. et Harsh, M. (2021). Who profits from the Canadian nanotechnology reward system? Implications for gender-responsible innovation. Scientometrics, 126(9), 7937-7991.
Gingras, Y. (2021). Classer les classements… et les déclasser. Pour la science, (526), 22.
Gingras, Y. (2021). Comment mesurer la culture scientifique ? Pour la science, (525), 22.
Gingras, Y. (2021). Évaluation par les pairs ou par les tweets ? Pour la science, (523), 22.
Gingras, Y. (2021). La matière noire est-elle un nouvel éther ? Pour la science, (529), 22.
Gingras, Y. (2021). La rhétorique de l’excellence. Pour la science, (528), 22.
Gingras, Y. (2021). L’art de nommer les concepts. Pour la science, (531), 22.
Gingras, Y. (2021). L’innovlangue, ou le discours creux de l’innovation. Pour la science, (530), 22.
Gingras, Y. (2021). Que signifie « observer » en science ? Pour la science, (524), 22.
Gingras, Y. (2021). Une nouvelle particule pour chaque anomalie ! Pour la science, (527), 22.
Gingras, Y. et M. Khelfaoui. (2021). L’effet SIGAPS: La recherche médicale française sous l’emprise de l’évaluation comptable. Zilsel: Science, technique, société (8), 145-174.
- Golosovsky, M. et Larivière, V. (2021). Uncited papers are not useless. Quantitative Science Studies, 2(3), 899-911.
Heaton, L. (2021). Florian Charvolin, les sciences participatives au secours de la biodiversité. Revue d'anthropologie des connaissances, 15(3).
- Jodoin, L. (2021). A Justification of the Probabilistic Explanation of the Entropy Principle. Philosophy of Science. Volume 88(2)
Jodoin, L. (2021). Let capabilities ring: Operationalizing energy justice in Guinea. Energy Research & Social Science. Volume 72.
Kamanzi PC, Tardif M et Lessard, C. (2021). Canadian teachers and their profession: Why are some satisfied and others dissatisfied? Ann Soc Sci Manage Stud, 6(4), 555695.
- Kamanzi, P. C. (2021). School market and the democratization of education: one step forward, two steps back. The case of the Canadian Province of Quebec. International Review of Sociology, 1-21.
- Kamanzi, P. C., Goastellec, G. et Pelletier, L. (2021). Mass University and Social Inclusion: The Paradoxical Effect of Public Policies. Social Inclusion, 9(3), 32-43.
- Kamanzi, P. C., Lessard, C., Lapointe, P. & Dembelé, M. (2021). Accountability and Professional Ideology in Education. International Journal of Social Policy and Education, 3(7), 38-50.
Kamanzi, P. C., Uzenat, M. et St-Onge, M. (2021). Dynamiques sociospatiales du quartier et parcours scolaires.Revue française de pédagogie, (210), 113-137.
- Khelfaoui, M. (2021). Les temporalités d’un grand projet technologique: Énergie atomique du Canada limitée et la trajectoire du réacteur MAPLE-X. Artefact: Techniques, histoire et sciences humaines, (14), 409-436.
Khelfaoui, M. et P.-L. Beauchamp. (2021). Semer pour l’avenir : Les Canadiens français et la science au Québec dans les années 1930.Cap-aux-Diamants, vol. 141, no. 1, pp. 25-30.
- Khelfaoui, M., Gingras, Y., Lemoine, M. et Pradeu, T. (2021). The visibility of philosophy of science in the sciences, 1980–2018. Synthese, 199(3-4), 6219-6249.
- Klein, A. (2021). An Emancipatory Vocation: Nursing in Quebec, 1912–1974. Nursing Clio.