Publications Revue non exhaustive des publications du CIRST depuis 2011
Charles, J. S., Mongeau, P. et Renaud-Desjardins, L. (2024). Knowing what you get when seeking semantic similarity: Exploring classic nlp method biases. Dans Peter A. Gloor, Francesca Grippa et A. P. Andrea Fronzetti Colladon (dir.), Handbook of social computing. Cheltenham : Edward Elgar Publishing
Jodoin, L. et Mang-Benza, C. (2023). Not equal before the energy system: Can energy justice principles lift women in rural West Africa out of energy poverty? Dans P. V. Herrejón, B. Lennon et N. P. Dunphy (dir.), Living with energy poverty. Perspectives from the global North and South (p. 93-103). Londres : Routledge
Beaud, J.-P., Chrun, E. et Prévost, J.-G. (2023). Gouverner par les nombres ? Dans J.-G. Prévost et P. May (dir.), Problèmes politiques contemporains (p. 145-154). Montréal : Éditions JFD.
Bégin-Caouette, O., Aarrevaara, T., Rose, A.-L. et Arimoto, A. (2023). International research collaboration practices and outcomes: A comparative analysis of academics’ international research activities. Dans A. Çalıkoğlu, G. A. Jones et Y. Kim (dir.), Internationalization and the academic profession: Comparative perspectives (p. 191-215). Cham : Springer International Publishing.
- Bolduc, G. (2023). On the Heuristic Value of Hans Driesch’s Vitalism. Dans C. Donohue et C. T. Wolfe (dir.), Vitalism and Its Legacy in Twentieth Century Life Sciences and Philosophy (p. 27-48). Berlin : Springer International Publishing.
Dietsch, P., Fontan, C., Dion, J. et Claveau, F. (2022). Green central banking. Dans J. Sandberg et L. Warenski (dir.), The philosophy of money and finance. Oxford : Oxford University Press.
Doray, P. (2023). Les parcours éducatifs : Quelques cadrages théoriques. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 13-36). Québec : Presses de l’université du Québec
Doray, P. (2023). Les parcours scolaires et l'individualisation sociale. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 71-98). Québec: Presses de l’université du Québec.
Doray, P. (2023). Les reconfigurations des politiques éducatives et les inégalités scolaires dans l'enseignement postsecondaire québécois. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 49-70). Québec: Presses de l’université du Québec.
Duchesneau, F. (2023). The structure-function relationship in the advent of biology. Dans J. Gayon, A. De Ricqlès et A. C. Dussault (dir.), Functions: From organisms to artefacts (vol. 32, p. 19-32). Cham : Springer International Publishing.
Duclos-Bélanger, V. (2023). Le motif fort d’être-en-forme : Éthique et thérapeutique de l’immersion médiatique. Dans E. Bordeleau et G. Dalie (dir.), Aux limites de l'empire ; grandeurs de Peter Sloterdijk. Bellevaux : Éditions dehors.
Duclos-Bélanger, V. et Sánchez Criado, T. (2023). Care in fragments : Ecologies of support beyond repair Dans F. Domínguez Rubio, Denis, J. Pontille, D. (dir.), Fragilities: Essays on the politics, ethics and aesthetics of maintenance and repair. Cambridge : MIT Press
Dussault, A. C. (2023). Chapitre 8. Fonctions écologiques, téléologie externe et relations bénéfiques inter-espèces. (ou comment Aristote et Kant peuvent nous aider à comprendre les attributions de fonctions en écologie). Dans V. Legeay et V. Lefèvre (dir.), De la finalité organique (p. 167-201). Paris : Éditions Matériologiques.
Dussault, A. C. (2023). Do clay crystals and rocks have functions? Selected effects functions, the service criterion, and the twofold character of function. Dans J. Gayon, A. De Ricqlès et A. C. Dussault (dir.), Functions: From organisms to artefacts (vol. 32, p. 135-158). Cham : Springer International Publishing.
Fontan, C., Dietsch, P., Claveau, F. et Dion, J. (2022). Central banking and inequalities: Old tropes and new practices. Dans G. Vallet, S. Kappes et L.-P. Rochon (dir.), Central banking, monetary policy and social responsibility. SocArXiv.
Fortis, J.-M., Ambroise, B., Léon, J. et Marion, M. (2023). Language and philosophy, from Frege to the present. Dans J. E. Joseph, L. R. Waugh et M. Monville-Burston (dir.), The Cambridge history of linguistics (p. 656-681). Cambridge: Cambridge University Press
Gingras, Y. (2023). As formas específicas de internacionalidade do campo científico. Dans N. de Campos, O. Skalinski Junior, G. Garay Montaner et F. Alvez Cavanna (dir.), Intelectuais nos contextos nacionais e internacionais: Campos e fronteiras (p. 84-127). Porto Alegre : Editora Fi.
Gingras, Y. (2023). Marie-victorin (1885-1944). Dans É. Bédard (dir.), Figures marquantes de notre histoire. Vol. 1 : Bâtir, (p. 231-252). Montréal : Vlb éditeur
Kamanzi , P. C. et Magnan, M.-O. (2023). Les inégalités dans l'enseignement supérieur au québec : Perspectives analytiques et bilan des recherches. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 13-36). Québec: Presses de l’université du Québec
Kamanzi , P. C., Laplante, B. et Doray, P. (2023). La segmentation scolaire, la ségrégation sociale et les inégalités d'accès au cégep. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 115-128). Québec: Presses de l’université du Québec.
Kamanzi , P. C., Magnan, M.-O. et Pilote, A. (2023). Les parcours scolaires des immigrants vers et dans l'enseignement postsecondaire. Dans P. Doray, B. Laplante, P. C. Kamanzi et A. Pilote (dir.), Enseignement supérieur et inégalités sociales : Entre politiques publiques et parcours éducatifs (p. 99-114). Québec: Presses de l’université du Québec
Klein, A. (2023). Charlotte tassé (1893-1974). Dans É. Bédard (dir.), Figures marquantes de notre histoire. Vol. 1 : Bâtir, (p. 253-267). Montréal: Vlb éditeur
Larivière, V. (2023). Publish ou publier, telle est la question. Dans L. Cardinal, B. Gagnon, V. Hébert et F. Rocher (dir.), Une langue, des voix. Débats autour de la loi 96 au Québec (p. 175-182). Québec: Presses de l'Université Laval
Leduc, C. (2023). Christian Garve et la recherche académique. Dans P. Girard, C. Leduc et M. Rioux-Beaulne (dir.), Modernité et académies scientifiques européennes (p. 127-149). Paris : Classiques Garnier
Leduc, C. (2023). Condillac’s answer to the prize competition on monads. Dans T. Prunea-Bretonnet (dir.), Controversies and competitions in the german enlightenement. London : Bloomsbury.