Publications Revue non exhaustive des publications du CIRST depuis 2011
Chen, S., Arsenault, C. et Larivière, V. (2018). Is interdisciplinary research becoming more important in science?. Studies in Science of Science, 36(7), 1153-1160.
- Claveau, F., Dion, J. (2018). Quantifying Central Banks’ Scientization: Why and How to Do a Quantified Organizational History of Economics. Journal of Economic Methodology, 25(4), 349-366.
- Claveau, F., Girard, J. (2018). Generic Generalizations in Science: A Bridge to Everyday Language. Erkenntnis, 83(247), 1-22.
- Claveau, François et Herfeld, C. S. (2018). Network Analysis in the History of Economics. History of Political Economy, 50(3), 597-603.
- Desrochers, N., Paul-Hus, A., Haustein, S., Costas, R., Mongeon, P., Quan-Haase, A., Bowman, T.D., Pecoskie, J., Tsou, A. et Larivière, V. (2018). Authorship, citations, acknowledgments and visibility in social media: Symbolic capital in the multifaceted reward system of science. Social Science information, 57(2), 223-248.
- Doray, P. et Groleau, A. (2018). La sociologie de l'éducation au Québec : entre discipline et spécialité. Cahiers de recherche sociologique, 64, 41-68.
- Drumond, G., Coutant A. et Millerand F. (2018). La production de l'usager par les algorithmes de Netflix. Les Enjeux de l'Information et de la communication, 19(2), 29-44.
- Dussault A. C. (2018). Welfare, Health, and the Moral Considerability of Nonsentient Biological Entites, Les ateliers de l'éthique, 13(1), 184–209.
- Dussault, A.C. (2018). Functional ecology's non-selectionist understanding of function. Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, 70, 1-9.
- Gingras, Y. (2018). Les transformations de la production du savoir : de l’unité de connaissance à l’unité comptable. Zilsel. Science, technique, société, 2(4), 139-152.
- Groleau, A. et Doray, P. (2018). Sociologie et éducation au Québec : enjeux et débats. Cahiers de recherche sociologique, 64, 7-14.
- Guillin, V. (2018). Savoir rire entre les lignes : matérialisme médical et « hiéropsychologie » dans la Revue de l'hypnotisme (1887-1910). Bulletin canadien d'histoire de la médecine, 35(2), 383-412.
Kamanzi, P. C. (2018). L'évolution récente de la démocratisation de l'éducation et le marché scolaire au Québec : quand l'inclusion fait place à la stratification.Cahiers de recherche sociologique, 64, 203-225.
- Kamanzi, P.C., Collins T. (2018). The Postsecondary Education Pathways of Canadian Immigrants: Who Goes and How Do They Get There. International Journal of Social Science Studies, 6(2), 58-68.
Klein, A. (2018). Préparer la révolution psychiatrique depuis Paris. Camille Laurin et l’histoire médicale française au service de la réforme du système québécois de santé mentale.Revue d'histoire de l'Amérique française, 71(3-4), 87-110.
- Laplante, B., Doray, P., Tremblay, E., Kamanzi, P. C., Pilote, A., Lafontaine, O. (2018). L’accès à l’enseignement postsecondaire au Québec : le rôle de la segmentation scolaire dans la reproduction des inégalités. Cahiers québécois de la démographie, 47(1), 49-80.
Larivière V., Sugimoto, C. R. (2018). Do authors comply when funders enforce open access to research?. Nature, 562, 483-486.
- Larivière, V. (2018). Le français, langue seconde ? De l'évolution des lieux et langues de publication des chercheurs au Québec, en France et en Allemagne. Recherches sociographiques, 59(3), 339-363.
- Larivière, V., Macaluso, B., Mongeon, P., Siler, K. et Sugimoto, C.R. (2018). Vanishing industries and the rising monopoly of universities in published research. PLoS ONE, 13(8).
- Larregue J. (2018). Bruno Latour au Théâtre national de La Criée : l’acteur qui veut étendre son réseau. Zilsel. Science, technique, société, 2(4), 379-385.
- Larregue J., Rollins O. (2018). Biosocial criminology and the mismeasure of race. Ethnic and Racial Studies, 41(15), 1-18.
- Larregue, J. (2018). Against Sociology à la Gorgias: Evidence is the Measure of all Scientific Arguments. The American Sociologist, 1-4.
- Larregue, J. (2018). C’est génétique : ce que les twin studies font dire aux sciences sociales, Sociologie, 9(3), 285-304.
- Larregue, J. (2018). L’impact des minorités bruyantes de chercheurs sur l’état du savoir scientifique. L’exemple de la “racial invariance thesis” dans la criminologie états-unienne. Déviance et société, 42(1), 41-72.
- Larregue, J. (2018). Une bombe dans la discipline » : l’émergence du mouvement génopolitique en science politique. Social Science Information, 1-37.